Başta ekonomi ve siyaset olmak üzere, çeşitli alan ve konularda bir zaman dilimini kapsayan, önceden planlanan, yoğun ve etkili şekilde gerçekleştirilen faaliyetlerin ve etkinliklerin kendisi ya da bütünü. İlk olarak İkinci Dünya Savaşı yıllarında askerî amaçlı faaliyetleri bir bütün olarak ifade etmek için kullanılmıştır. Kampanya sürecindeki belirleyici unsur, çalışmaların belirli bir zaman dilimiyle sınırlandırılmasıdır. Kampanyayla ilgili tüm uygulamalar hızlı ve aktif bir biçimde gerçekleştirilmekte, kampanyalar belirli bir alanda konuyla ilgili hedef kitlenin dikkati çekmek, ilgi uyandırmak ve farkındalık yaratmak amacıyla yapılmaktadır.
Kampanyalar hayata geçirilmeden önce durum analizi yapılmaktadır. Durum analiziyle marka, şirket ya da ürünlerin güçlü ve zayıf yönleri belirlenmekte, konuyla ilgili fırsat ve tehditler ortaya konulmaktadır. Ayrıca rekabet analizi yapılarak mevcut koşullarda rakiplerin son durumları saptanmaktadır. Böylece kampanyaların genel çerçevesi belirlenmekte, nasıl gerçekleştirileceği kararlaştırılmakta ve kampanya sürecinde hangi faaliyetlerin yapılacağı netleştirilmektedir. Kampanya süreci başlatılmadan önce kampanyaların amaç, hedef, strateji ve bütçeleri hazırlanmakta, bu çerçeveleri içinde uygulanmakta, revize edilmekte ve sonuçlanmaktadır. Siyasetten ekonomiye, kültür-sanattan eğitime kadar pek çok alanda kampanyalar düzenlenerek faaliyetlerden olabildiğince geniş bir kitlenin haberdar olması hedeflenmektedir. Geleneksel ve yeni medyada yayımlanan haber, duyuru ve reklamlar aracılığıyla kampanyanın hedef kitle üzerindeki etkisi artırılmak istenmektedir.
Halkla ilişkiler kampanyası, reklam kampanyası, sosyal sorumluluk kampanyası, pazarlama kampanyası gibi farklı alanlarda kampanya süreçleri bulunmaktadır. Bütün bu kampanyaların ortak yönleri; hedef kitleyi bilgilendirmesi, araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarını içermesi, geleneksel ve dijital kitle iletişim araçlarından yararlanması, ölçümleme yapılması, bir bütçeye bağlı olarak ve etkinliklerin belirli bir zamanda diliminde yoğun şekilde gerçekleştirilmesidir. Kampanya kapsamında insanlar harekete geçirilerek önceden belirlenen amaçlara ve hedeflere bir strateji ekseninde ulaşılmaya çalışılmaktadır. Politikada seçim, ekonomide indirim ve pazarlama, iletişim alanında halkla ilişkiler, reklam ve sosyal sorumluluk kampanyaları yapılmaktadır. Kampanyalara ilk olarak hedef kitle tespiti ve analizi yapılarak başlanmaktadır. Sonrasında kampanyanın planlanması ve akabinde uygulanması gelmektedir. Uygulama safhasında saha çalışmalarının yanı sıra kitle iletişim araçlarının ve dijital medyanın etkili şekilde kullanılması da kampanyanın etkinliği ve başarısı açısından büyük önem taşımaktadır.
Oğuz Göksu