ULUSLARARASI PAZARLAMA

Emrah CENGİZ views1460

Yurtdışında, yani ülkenin siyasi sınırlarının ötesinde pazarlama yapmaktır. Bir başka deyişle birden fazla ülkede pazarlamacı tarafından yürütülen pazarlama faaliyetleridir. En karmaşık seviyesinde, işletmenin yurtdışında üretim tesisleri kurması ve dünya genelinde pazarlama stratejilerini koordine etmesini içerir.

Uluslararası Pazarlama, işletmelerin mal ve hizmetlerinin birden fazla ülkedeki tüketicilere veya kullanıcılara akışını planlamak, fiyatlandırmak, tanıtmak ve yönlendirmek için tasarlanmış iş faaliyetleri olarak da tanımlanabilir. “Ulusal pazarlama” ve “uluslararası pazarlama” arasındaki tek fark, ikincisinde pazarlama faaliyetlerinin birden fazla ülkede gerçekleştirilmesidir.

Pazarlama, ürün veya hizmet sunmakla ilgili değildir, temelde müşterinin değişen ihtiyaç ve taleplerine değişen faydalar sağlamakla ilgilidir. Ulusal veya uluslararası açıdan pazarlamanın hedefi pazarlamacılar için aynıdır. Amaç, talep gören coğrafyalarda tüketicilere değer sunmaktır. İktisadî hayatta yaşanan uluslararasılaşma ve küreselleşmeye bağlı olarak gelişen uluslararası pazarlama, işletmelerin ulusal sınırları dışındaki tüketicilere değer sunmasına olanak tanır. 

Uluslararası pazarlama, farklı kültürel, politik ve ekonomik yapıları olan ülkeler arasında pazarlama faaliyetlerine atıfta bulunur. Uluslararası pazarlama faaliyeti her ülke için özel olarak uyarlanabilir; bunun nedeni, bir ülkedeki müşterilerin ‘ihtiyaç ve taleplerinin’ başka bir ülkedeki müşterilerin ihtiyaç ve taleplerinden farklı olabilmesidir.

Uluslararası pazarlama ve küresel pazarlama birbirlerinin yerine kullanılan kavramlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Uluslararası pazarlama ile yaygın olarak ifade edilen benzer bir kavram olan küresel pazarlama arasında farklılıklar bulunmaktadır.

Küresel pazarlama, birden fazla ülke pazarında koordine edilen ve entegre edilen pazarlama faaliyetlerini ifade eder. Ülke pazarlarına odaklanmak yerine, yani müşteri gruplarının fiziksel konumlarından kaynaklanan farklılıklara yönelmek yerine, ürün pazarlarına odaklanılır. Ortak fayda arayan müşteri grupları, bulundukları coğrafi bölgelere bakılmaksızın benzerlikleri belirlenerek bunlara yönelik değer sunulur. Yapılan şey uluslararası pazarlamayı küresel bir yaklaşımla ele almaktır.

Uluslararası pazarlama yaklaşımları EPRG modeli olarak adlandırılan bir model ile açıklanmaktadır. Adı, Etno-centric (Kendine odaklı), Poly-centic (Çok odaklı), Regio-centic Regiosentrik (Bölge odaklı) ve Geo-centric (Dünya odaklı) kelimelerinin baş harflerinden oluşan EPRG modeli, uluslararası pazarlamanın farklı yaklaşımlarını açıklamaktadır. Bu modele göre Kendine odaklı yaklaşım ulusal pazarlama karması ve kararlarının uluslararası pazarlarda bir değişime uğratılmaksızın aynen uygulanması gerektirir. Hedef pazarlara göre herhangi bir uyarlama yapılmaz. Çok odaklı yaklaşım her hedef pazarın farklı olduğundan hareketle hedef pazara özel pazarlama karması geliştirilmesi ve kararları verilmesini içerir. Bölge odaklı yaklaşım, ülkeleri bölgeler oluşturmak için gruplandırırken ekonomik, kültürel ve politik özellikler temelinde benzerlikler göz önünde bulundurulur. Burada temel varsayım, bu ülkelerdeki potansiyel müşterilerin ihtiyaçlarının benzer olacağıdır. Bölgeye özgü pazarlama karması geliştirilir. Dünya odaklı yaklaşımda işletmeler, tüm dünyayı tek bir pazar olarak görür ve küresel pazar için şirketin ve ürünlerinin tekdüze bir görüntüsünü yansıtarak standart pazarlama karması geliştirir.

Emrah Cengiz

Kaynakça

Altınbaşak, İpek, Emrah Cengiz. vd. Küresel Pazarlama. İstanbul: Beta Yayınevi, 2008.

Cengiz Emrah, Ercan A. Gegez ve Arslan Müge. vd. Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri. İstanbul: Beta Yayınevi, 2007.

Czinkota, Michael R. ve Ilkka A. Ronkainen. International Marketing. 10. Baskı. Cengage Learning, 2012.

Gegez, A. Ercan, Emrah Cengiz, Müge Arslan ve Mert Uydacı. İstanbul: Uluslararası Pazarlama Çevresi. İstabul: Der Yayınları, 2003.

Levitt, Theodore. “The Globalization of Markets.” Harvard Business Review (Mayıs/ Haziran 1983): 92-102.

Warren J. Keegan ve Mark C. Green. Global Marketing, 9. Baskı. Pearson Education Limited, 2017.

Terpstra, Vern, Ravi Sarathy ve Lloyd C. Russow International Marketing. 9. Baskı. Garfield Heights, OH: Northcoast Publishers, 2006.

Yoram Wind, Susan P. Douglas, Howard V. Perlmutter. “Guidelines for Developing International Marketing Strategies.” Journal of Marketing 37 Sayı: 2 ( 1 Nisan 1973): 14-23.

En az 3 karakter girmelisiniz.
En az 3 karakter girmelisiniz.
2022 ©
Sosyal Bilimler Ansiklopedisi