İng. High North Logistics Center
Yüksek Kuzey Lojistik Merkezi (Center of High Nort logistic- CHNL), Arktik bölgesindeki taşımacılık ve diğer lojistik bilgilerinin bir araya getirildiği uluslararası bilgi merkezi olarak 2009 yılında kurulmuştur. CHNL’nin kurulmasında ilk adım, 2008’de Oslo Denizcilik Ağı ve Norveç Armatörler Derneği tarafından başlatılan Küresel Denizcilik Bilgi Merkezi (GMKH)’nin 2020 Barents Projesi ile atılmıştır. GMKH’nin kuruluş amacı ise denizcilik konusunda araştırma ve eğitimleri artırmak ve diğer denizcilik gelişmeleri hakkında bilgi edinmekti. CHNL’nin diğer kuruluş amaçları ise Arktik’teki lojistik bilgilerinin akademi dünyası ile paylaşılması, bölgede taşımacılık bilgisiyle öne çıkan Norveç ile diğer lojistik ve araştırma merkezlerinin bilgi paylaşımını arttırmak, bu kuruluşların yanı sıra STK’lar ile de iş birliğini güçlendirmek ve söz konusu bilgi paylaşımında altyapı sisteminin de güçlendirilmesi, eğitimler ve seminerler gibi aktivitelerin düzenlenmesidir.1
CHNL’nin ana finansmanı olan DNV GL, Norveç Armatörler Birliği ve Nord Üniversitesi’nin de desteğiyle, Norveç Dışişleri Bakanlığı ve Tschudi Gemicilik Şirketi’nin bir birimi olarak 2009-2015 yılları arasında kurulmuştur.2
CHNL, 2016 itibariyle Norveç Eğitim ve Araştırma Bakanlığı’nın da katkılarıyla Nord Üniversitesi İşletme Fakültesi’nde üniversite merkezi haline gelmiştir. Araştırma üssü yine bu üniversitededir. Kurumun diğer birimleri ise şu şekilde konumlanmıştır; İdari Ofis ve Genel Müdürlük Norveç-Rusya sınırındaki Kirkenes’de, Ana Danışma Ofisi ise Murmansk’tadır.3
CHNL belirtilen alanlarda birçok projeyi yürütmektedir. Bunlardan biri de 2015 yılında başlatılan ve Kuzey Deniz Yolu (Northern Sea Route- NSR) üzerindeki ulaşımla ilgili mevcut durumun analizi ve gelecek planlarını tanımlamayı hedefleyen “Feasibility and Reliability of Shipping on the Northern Sea Route and Modeling of an Arctic Marine Transportation & Logistics System” Projesi’dir. Proje, CHNL’nin yanı sıra Nord Üniversitesi, Norveç ve Güney Kore Youngsan Üniversitesi’ne bağlı Arktik Lojistik Enstitüsü (IAL) (CHNL, www.chnl.no) tarafından yürütülmektedir. Son zamanlarda NSR üzerinde Ruslar dışında diğer armatörler de aktif olarak yer almaya başlamıştır. Bu durum CHNL tarafından bir harita üzerinde NSR’nin altyapısını ve gelişmeleri belirtmiştir.4
CHNL’nin yürüttüğü araştırmalar, Norveç Hükümeti ile Japonya, Çin ve Rusya arasında yürütülen Yüksek Öğrenim ve Araştırma İş Birliği Panorama Stratejisi (2016-2020) Projesi ve Norveç Hükümeti’nin Arktik stratejisini de desteklemektedir. Ayrıca bu ülkelere ek olarak Güney Kore ile Arktik ulaşım ve lojistik bilgilerinin paylaşımı için iş birliğini güçlendirmeyi de hedeflemektedir. CHNL’nin araştırmaları ticari gemi şirketleri, kargo gemileri ve servisleri ile lojistik birimlerince de desteklenmektedir.5
Faaliyetlerini aktif olarak sürdürmekte olan CHNL, 16 Ocak 2023’de, Çin-Kuzey Arktik Araştırma Merkezi (CNARC), Çin Kuzey Araştırma Enstitüsü (PRIC), İzlanda Araştırma Merkezi (RANNIS) ile birlikte Çin’in Arktik İş Birliği’nde Etkileşim ve Gelişim başlıklı bir oturum düzenlemişlerdir.6
CHNL bu gelişmiş bilgi paylaşım ağı kapsamında işletmelerden kamu kurumları ve akademi dünyasına kadar iş birliği faaliyetlerine önem vermektedir. CHNL, özellikle güvenliği artırmak ve NSR boyunca deniz taşımacılığının çevresel etkilerini en aza indirmek için gerekli değişiklikler ilgili Rus, Norveç ve uluslararası şirket ve kuruluşları bir araya getirmeye önem vermektedir.7
CHNL, yalnızca akademik çalışmalarla değil, aynı zamanda liman ve diğer altyapı ihtiyaçlarının giderilmesi için de çalışmakta ve bu konudaki faaliyetlere sponsorluk yapmaktadır. Sponsor olduğu uluslararası etkinliklerden bazıları Kirkenes, Oslo, St. Petersburg, Murmansk, Helsinki, Kopenhag, Amsterdam, Anchorage ve Busan’da gerçekleşmiştir.8
CHNL’nin araştırmacıları Norveç ve diğer birçok ülkedeki kurumlar tarafından düzenlenen etkinliklerde, konferans ve çalıştaylarda aktif olarak yer almışlardır. Bunların yanısıra CHNL, Murmansk’taki Oslo, Bodo, Kirkenes ve CHNL IO ofisini ziyaret eden çok sayıda Norveçli ve yabancı delegasyonu CHNL’nin rolü ve hedefleri ile NSR’deki nakliye ve lojistik hakkında bilgilendirmiş, hükümet yetkilileri ve Rusya, Finlandiya, İzlanda, Fransa, Hindistan, Japonya, Güney Kore, Çin, Kanada ve ABD’den yabancı büyükelçilik üyelerinin de dâhil olduğu bakanlık düzeyinde High North koordinasyon toplantılarını düzenlemiştir.9
CHNL elde ettiği verileri yalnızca kurumlarla değil aynı zamanda gazete ve diğer haber kanalları aracılığı ile paylaşmaktadır.